Skip to main content

SSL چیست ؟

SSL مخفف Secure Socket Layer به معني «لايه اتصال امن» و پروتکلي (مجموعه اي از قوانين) جهت برقراري ارتباطات ايمن ميان سرويس دهنده و سرويس گيرنده در اينترنت است.
امروزه اينترنت به يکي از ارکان ارتباطي بين افراد و سازمان ها تبديل شده است. بسياري از ما روزانه اطلاعاتي از اين طريق مي گيريم يا مي فرستيم. اين اطلاعات از نظر اهميت با هم تفاوت زيادي دارند. برخي از اين اطلاعات مانند اخبار يک سايت اهميت امنيتي چنداني ندارند، اما در طرف ديگر اسناد شخصي مثل ايميل ها، رمز حساب هاي بانکي و … قرار دارند که دوست نداريم به دست ديگران بيافتند.

 
اطلاعاتي که در حالت عادي بين کاربران و دنياي اينترنت رد و بدل مي شوند، به گونه اي هستند که يک هکر يا خراب کار حرفه اي مي تواند آنها را ببيند و براي اهداف خود مورد سواستفاده قرار دهد. مثلا در يک خريد اينترنتي، زماني که قصد داريد براي پرداخت به حساب بانکي خود وارد شويد، سايت از شما رمزعبور مي خواهد. حال اگر سايت مورد نظر فاقد برنامه هاي امنيتي لازم باشد، ممکن است اطلاعات شما در ميانه راه بدون آنکه متوجه شويد، دزديده شوند و اگر بد شانس باشيد چند روز بعد که به حساب تان سر مي زنيد آن را خالي شده مي يابيد.

گواهینامه ssl یک لایه امنیتی بین کاربران وب سایت شما و سایت شما می‌باشد. هنگامی که کاربران شما اطلاعاتی را به سمت سایت شما ارسال می‌کنند، ممکن است این اطلاعات در بین راه مورد نفوذ و بررسی غیر مجاز قرار بگیرند، این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که کاربران سایت از اینترنت‌های غیر امن مانند اینترنت‌های همگانی در مکان‌های عمومی و غیره استفاده می‌کنند. گواهینامه ssl، این اطمینان را ایجاد می‌کند که اطلاعات وارد شده توسط کاربر به صورت رمزنگاری شده به سمت سایت ارسال می‌شود و مورد نفوذ در بین راه نمی‌شود.


مزایای استفاده از SSL یا Secure Sockets Layer

  1. ایمن سازی انتقال اطلاعات از سمت کاربر به سرور: این یعنی وقتی یک کاربر از طریق مرورگر خود، اطلاعاتی را به سمت سرور ارسال می کند، در بین مسیر ، اطلاعات مورد سرقت و یا مورد تغییر قرار نخواهد گرفت و در واقع اطلاعات به صورت کد شده جابجا می‌شوند.
  2. افزایش اعتبار سایت: خود طبیعتا وقتی کاربران سایت شما، نشان فعال بودن SSL را در سایت شما مشاهده می‌کنند، اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت و خرید های خود را با اطمینان بیشتری انجام می دهند زیرا وب سایتی که بر روی آن SSL فعال میباشد حتما مدیریت خوبی نیز در پشت آن وجود دارد. در نتیجه اطمینان کردن به چنین وب سایتی خیلی آسان تر می باشد.
  3. کسب رتبه های بهتر در موتور های جستجو: فعال بودن SSL در سئو و کسب رتبه های بهتر نیز تاثیر دارد. اگر تنظیمات مورد نظر مربوط به ssl درست انجام شده باشد، رتبه وب سایت شما در گوگل و سایر موتور های جستجو نیز بیشتر می شود و صفحات وب سایت شما در نتایج بهتری قرار خواهد گرفت.

 

چگونه مي توان مطمئن شد، يک سايت از اس اس ال استفاده مي کند؟

اين بخش بسيار ساده اما مهم و حياتي است. براي اين کار ابتدا وارد آن سايت شويد. زماني که صفحه به طور کامل بارگذاري (load) شد، به ابتداي آدرس آن نگاه کنيد. مي بايست به جاي http حروف https نوشته شده باشد (منظور از حرف s در پايان http عبارت secure است). البته در اين حالت يک علامت قفل هم در مرورگر ديده مي شود. جاي اين قفل در مرورگرهاي مختلف متفاوت است. در فايرفاکس و اينترنت اکسپلورر در پايين و سمت راست صفحه، در نوار وضعيت (status bar) و در مرورگرهاي سافاري، کروم و اپرا در سمت راست آدرس ديده مي شود.


نکته جالب در خصوص اين قفل کوچک اين است که با دو بار کليک کردن بر روي آن، مي‌توانيد مشخصات کامل گواهي اس اس ال سايت مورد نظر را ببينيد. مهم‌ترين نکته در خصوص اين اطلاعات تاريخ خريد و انقضاي اين گواهينامه است که بايد به آن توجه داشته باشيد.
حتي اگر اطلاعات چندان مهمي را رد و بدل نمي کنيد، پيشنهاد مي کنيم که از اس اس ال استفاده کنيد. وقتي سرويسي با امنيت بالا و رايگان در اختيارتان قرار مي گيرد، چرا از آن بهره نبريد؟ در زير چند نمونه از روش هاي استفاده از اين پروتکل را مي توانيد مطالعه کنيد.